Wybierając ubezpieczenie samochodu zastanawiasz się na pewno, która firma ubezpieczeniowa najlepiej likwiduje szkody? Który ubezpieczyciel nie będzie stosował tanich zamienników? Który, nie będzie zaniżał wartości samochodu lub tworzył problemów z wynajęciem auta zastępczego?
Zatem, które zakłady ubezpieczeń najlepiej likwidują szkody komunikacyjne?
Z pomocą w odpowiedzi na to pytanie, przychodzi badanie Złoty Zderzak organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji (PIM). Badanie to prowadzane jest wśród warsztatów samochodowych, które współpracują z ubezpieczycielami przy likwidacji szkód komunikacyjnych.
W ocenie warsztatów, weryfikowane były następujące obszary:
- Poziom kompetencji i rzetelność likwidatorów szkód komunikacyjnych w zakładach ubezpieczeń
- Sprawność przebiegu likwidacji szkód
- Prawidłowość i szybkość pełnych wypłat
- Uznawanie stosowania części oryginalnych w szkodach OC
- Uznawanie kosztu za wynajem samochodu zastępczego
- Liczbę skarg, odwołań i pozwów składanych do poszczególnych zakładów ubezpieczeń
Lista firm, które zajmują czołowe miejsca w tym badaniu od lat jest bardzo podobna. W okresie ostatnich pięciu lat (2011-2015) trzykrotnie wygrywała firma Allianz, a dwukrotnie (ostatnie dwa lata) Ergo Hestia. Trzecią firmą, która najczęściej pojawia się wśród laureatów badania jest PZU. W 2014 roku na trzecim miejscu uplasowała się Warta. W 2011 roku na podium była Aviva.
Miejsce w badaniu |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
I miejsce |
Hestia |
Hestia |
Allianz |
Allianz |
Allianz |
II miejsce |
Allianz |
Allianz |
Hestia i PZU* |
Hestia |
PZU |
III miejsce |
PZU |
Warta |
|
PZU |
Aviva |
Źródło: Polska Izba Motoryzacji; * W roku 2013 przyznano 2 drugie miejsca ex aequo
Czy te wyniki mogą być miarodajne dla Ciebie?
Badanie Polskiej Izby Motoryzacji ma za zadanie ocenić satysfakcję warsztatów naprawczych ze współpracy z ubezpieczycielami. Jednak ze względu na obszary, które weryfikuje, może stanowić dla Ciebie wskazówkę, który zakład ubezpieczeń zlikwidowałby Twoją potencjalną szkodę w satysfakcjonujący sposób.
Co istotne, wyniki tego badania w dużej mierze pokrywają się ze sprawozdaniem Rzecznika Ubezpieczonych za rok 2014.